Україною ратифікована Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю, відповідно до якої Україна забезпечує інклюзивну освіту на всіх рівнях і навчання протягом усього життя, а також права осіб з інвалідністю на рівні можливості з іншими щодо доступу до такої освіти в місцях свого проживання. Крім того, Україна забезпечує людям з інвалідністю нарівні з іншими ефективний доступ до механізмів захисту своїх прав в сфері освіти.
В загальному розумінні термін «інклюзія» – це входження, включення у щось, як частина цілого. У сфері освіти інклюзію розуміють як процес реагування на різноманітні потреби людей, які приймають участь у навчанні. Мета інклюзії – створити вільне, безбар’єрне середовище у навчанні та професійній підготовці людей з особливими освітніми потребами.
Інклюзивні навчальні послуги повинні бути збудовані на принципах недискримінації, врахування різноманітності людей, залучення та включення всіх учасників освітнього процесу.
Основні принципи інклюзивної освіти
● Цінність будь-якої людини не повинна залежати від її здібностей та досягнень.
● Усі люди здатні думати і відчувати.
● Усі люди повинні спілкуватися з однолітками, це сприяє гармонійному розвитку.
● Навчання тільки в контексті реального спілкування.
● Залучення батьків до навчального процесу в якості рівноправних партнерів.
● Налагодження спільної роботи вчителів, батьків та інших фахівців для продуктивної взаємодії з дітьми.
Про права осіб з особливими освітніми потребами ви можете дізнатися за посиланням (Інклюзивна освіта та права на охорону здоров’я).